تبلیغات
معراج العلم - آیا الفاظ قرآن از سوی خدا است، یا از زبان ‏پیامبر (ص) است؟


معراج العلم
اللهم اخرجنا من ظلمات الوهم و اكرمنا بنور الفهم


وب سایت معراج العلم در جهت بالا بردن اطلاعات مذهبی بازدیدكنندگان ایجاد گردیده است و استفاده از مطالب با ذكر نام و لینك منبع مجاز می باشد.









 .: تعداد مطالب :
 .: آپدیت :
 .: بازدید امروز:
 .: بازدید دیروز :
 .: بازدید این ماه :
 .: بازدید ماه قبل :
 .: بازدید کل :
 .: آخرین بازید :



آیا الفاظ قرآن از سوی خدا است، یا از زبان ‏پیامبر (ص) است؟

آیا الفاظ عربی قرآن نیز از سوی خدا است، یا این الفاظ از زبان‏پیامبرصلی الله علیه وآله است؟

-------------------------

نزول قرآن به زبان عربی با توجه به مخاطبان نخستین و شخص پیامبرصلی الله علیه وآله - كه عرب زبانند  یك جریان طبیعی است و هر سخنوری، مطالب خویش را با زبان مخاطبان مستقیم خود، بیان می‏كند. خداوند متعال نیز در فرستادن پیامبران و ابلاغ پیام‏های خویش، همین رویه را به كار گرفته است.ابراهیم(14)، آیه‏4؛ نگا: مصباح‏یزدی، محمدتقی، قرآن‏شناسی، (تحقیق وتدوین: محمود رجبی)، ص 98.

در این باره، توجه به چند نكته مهم بایسته است:

یكم. قرآن كریم اگر چه برای تنزل در این عالم، نیاز به زبان خاص دارد و آن عربی فصیح و مبین است؛ ولی زبان و فرهنگ آن، همان «زبان فطرت» است كه قابل فهم برای همگان است و تنها در این صورت، می‏تواند جهانی باشد. اگر فرهنگ قرآن، مربوط به یك نژاد و گروه خاصی بود، هیچ گاه نمی‏توانست جهانی باشد.جوادی آملی، عبداللَّه، تفسیر موضوعی قرآن كریم، (قم: اسراء)، ج 1، صص 353-355.

دوّم. همان طور كه ایجاد حقیقت وحی، اختصاص به ذات خداوند متعال دارد؛ تنزل آن حقیقت به لباس عربی مبین و الفاظ اعتباری نیز كار او است. نه آنكه فقط معنای كلام و وحی الهی در قلب پیامبرصلی الله علیه وآله تنزل یافته و آن حضرت با انتخاب خود، الفاظی را به عنوان ابزار انتقال آن معارف قرار داده باشد! پس الفاظ قرآن كریم، از سوی خداوند تعیین شده و از همین‏رو آرایش‏های لفظی قرآن، یكی از وجوه اعجاز آن است.

آیات فراوانی دلالت دارد كه علاوه بر محتوا، الفاظ و عبارت‏های عربی قرآن نیز از ناحیه خداوند به پیامبرصلی الله علیه وآله وحی شده است.ابراهیم(14)، آیه 4؛ مریم(19)، آیه 97؛ دخان(44)، آیه‏58؛ اعلی(87)، آیات 17، 18، 22 و 32؛ قمر(54)، آیه 40؛ احقاف(46)، آیه 12؛ فصلت(41)، آیه 2 و 3؛ رعد(13)، آیه 37 و ... . نگا: طباطبایی، سیدمحمدحسین، تفسیر المیزان، ج 17، ص 359.بهترین گواه این مطلب، تفاوت سبك بیان و عبارت‏های روایات نبوی، با آیات قرآن كریم است.

سوّم. ارتباط الفاظ با معانی، ارتباطی تكوینی و حقیقی نیست؛ بلكه در اثر قرارداد است كه لفظ معینی، نشانه معنای خاصی می‏گردد. به همین دلیل برای یك معنای خاص در اقوام مختلف، الفاظ گوناگونی وجود دارد و نیز یك حقیقت تكوینی همچون وحی، گاهی به صورت عربی مبین، گاهی به صورت عبری، زمانی به زبان سریانی و ... ظهور می‏كند.

چهارم. اعراب اولین گروه مخاطب پیامبر بودند در نتیجه باید این پیام‏را به خوبی درك می‏كردند. از خصوصیات این قوم، فرهنگ بومی آنان بود؛ یعنی آنها رنگ فرهنگ‏ها و تمدن‏های دیگر را به خود نگرفته بودند. علاوه بر اینكه در بدترین وضعیت فرهنگی و در گمراهی آشكار به سر می‏بردند. قرآن با تربیت این جامعه، ظرفیت‏های بالای سازندگی و تربیتی خود را به نمایش گذاشت تا آنجا كه از همین مردم، جامعه‏ای ساخت كه فرهنگ خود را به مناطق متمدن آن روز جهان (نظیر ایران، روم و مصر) صادر كردند.

«ویل دورانت» در تاریخ تمدن و «گوستاولوبون» در كتاب تاریخ تمدن اسلام و عرب به این موضوع پرداخته‏اند. پس حكمت اقضا می‏كرد تا اصول تربیتی و زبان فطری قرآن، رنگ و زبان عربی بگیرد؛ هر چند منحصر به عرب زبانان نبود.

با توجه به این نكته، شاید این پرسش پدیدار شود كه: چگونه وحی الهی، از مقام قدسی خداوند - كه جز تكوین صرف چیزی نیست  در پوشش الفاظ و كلمات اعتباری - كه قرارداد محض است  درمی آید؟

در پاسخ گفتنی است: تنزل حقیقت تكوینی قرآن، باید مسیری داشته باشد تا در آن مسیر، حقیقت قرآن فرود آید و با اعتبار پیوند بخورد. این مسیر همان نفس مبارك رسول خداصلی الله علیه وآله است كه می‏تواند بهترین واسطه، برای پیوند امر تكوینی و قراردادی باشد. مانند انسان‏های دیگر كه همواره حقیقت‏های معقول را از بلندای عقل، به مرحله تصوّر تنزل می‏دهند و از آنجا به صورت فعل یا قول، در گستره طبیعت جاری می‏سازند.جوادی آملی، عبداللَّه، تفسیر موضوعی قرآن كریم، ص 45-46.

بنابراین آنچه قرآن را جهان شمول ساخته است، «زبان فطری» آن است كه در «زبان عربی» رسا و گویا جلوه‏گر شده است؛ زبانی كه الفاظ آن، ظرفیت نمایش معانی گسترده و پردامنه‏ای را دارا است. ازاین رو آشنایی با زبان عربی و تلاوت قرآن به این زبان، همچون مدخل ورودی برای نیل به مراتب و مراحل بالاتر این كتاب بی‏نظیر است.

 


. . .
برچسب ها: آیا الفاظ عربی قرآن نیز از سوی خدا است، یا این الفاظ از زبان ‏پیامبر (ص) است؟، آیا الفاظ عربی قرآن نیز از سوی خدا است یا این الفاظ از زبان ‏پیامبر (ص) است؟،

نوشته شده در تاریخ پنجشنبه 6 آبان 1389 توسط حامی